Analyse af Eksil

Nu da du har læst hele romanen, skal du lave følgende:

  1. Lav et referat af værket – husk at en person som ikke har læst værket, skal kunne forstå historien ud fra de ting, du skriver i referatet. Referatet skal fylde en A4-side.
Referatet står nederst på siden.





  1. Hvilken genre er værket? Husk her alt du ved om genrer.  Det er en realistisk roman. Fordi det sagtens kunne have, og sikkert, finder sted i verden. Der sker heller ikke noget overnaturligt eller unaturligt i bogen.



  1. Hvilken type fortæller forekommer i værket? Hvad betyder denne fortællertype for historien? Det er en Jeg-fortæller, fordi man kun se det fra Samanthas synsvinkel. Det er lissom om at vi sidder bag hendes øjne og følger med, vi kan læse, føle og forestille os hvordan Samantha oplever tingene.



  1. Hvilken tid foregår historien i? Husk dokumentation i teksten! Find nogle steder som viser, at teksten f.eks. foregår i 1800-tallet eller i 2000.



Ret åbenlyst kan man se under de 4. kapitel overskrifter, hvilket år det er. 1983-1986, i alt tre år følger vi Samantha. Især fordi hun går fra barn til voksen. Men i Tanzania er de ikke lige så meget fremmende i skoende som i Danmark. De har ikke de smarte teknologier og biler som Danmark havde, og det kunne godt gøre en forvirret.  På side 102 kan man læse allerede i de første linjer at de har busser, og Beach Buggy’er.

  1. Hvilket sted foregår historien i. Brug evt. dit kort over Tanzania her, så du giver et overblik over de forskellige steder i Tanzania historien foregår. Historien foregår i Moshi lidt uden for Kilamanjaro bjerget. Den foregår også i Arusha, Dar es Salaam og i Tanga.



  1. Kompositionen. Brug berettermodellen! Er der flash-back? Hvornår starter historien (f.eks. vinter, sommer, ved juletid, efterårstræer osv.), og hvornår slutter den (f.eks. vinter, sommer, ved juletid, efterårstræer). Jeg mener historien foregår om sommeren og slutter i sommeren tre år efter, fordi at i starten er det snart skole start og til sidst er hun ikke i skole. Der kommer nogle få flashbacks om hvordan hun har oplevet folk, og hvad der engang var sket. Men de har ikke nogen særlig stor betydning for romanen.



  1. Lav en personkarakteristik (personbeskrivelse) af hovedpersonerne. Husk dokumentation i teksten! Hvorfor er de enkelte personer, som de er? Udvikler personerne sig gennem bogen? Hvis de gør, hvorfor gør de så dette?



Samantha: Samantha er en hvid pige som er kommet til Afrika, Tanzania med sine forældre. Hun klæder sig lidt som en skøge synes mange andre, men samtidig er hun betagende smuk.  Samantha er lidt negativ, nok fordi hun helst gerne vil tilbage til England. Hun ryger, har sex og er en af ballademagerne i skolen. Hun går på en international kostskole i Moshi. Hun har meget hyppigt besøg hos rektorens kontor, fordi hun ryger, laver ballade, eller slet ikke gider at rette sig efter skolens regler. Samantha er en pige som også mangler omsorg, og det får hun specielt ikke for sin kyniske far. Faderen vil have at Samantha skal være perfekt. Det hun elsker allermest er sin søster og at svømme. Hun har været sammen med Stefano, Christian og kan helt vildt godt lide Victor, som er dobbelt så gammel som hende.

Alison: Alison er Samanthas søster. Alison er også hvid, men indtil videre har vi ikke fået så mange informationer om hendes udseende. Alison rejste meget tidligt i bogen. Hun rejste til England for at studere under hotel branchen. Alison vente så tilbage til Tanzania senere i romanen. Hun gad ikke at være i England, folk var vore stive i betrækket. Hendes far var lidt sur da hun kom tilbage, for han havde brugt penge på hende. Alison har ikke nogen fast plan, nu vil hun bare finde sin drømme fyr i Tanzania.

Samanthas Mor: Samanthas mor er lidt mystisk, vi følger jo hele tiden Samantha i bogen. Samantha vil bare ikke snakke om hendes mor. Moren er mystisk som sagt, men hun elsker sine to døtre. Hun prøver at drive familiens hotel i Tanzania. Desværre drikker moren alt for meget, og det er der en grund til. (Læs om faderen for mere information).



Samanthas Far: Faren er ham med pengene. Han ejer et hotel hvor konen, Samanthas mor, er med bestyrer. Samanthas far er en kynisk mand, meget nærig, og han vil have hans døtre skal være perfekte. Faderen boller uden om ægteskabet med sorte kvinder, faderen er selv hvid. Samanthas mor ved det nok godt. Men alligevel holder de sammen på ægteskabet, endnu.

Mick: Mick er en fyr som kan score piger, men han har haft Dengue feber og har tabt sig 16 kilo. Mick og Samantha er gode venner, de støtter altid hinanden, og de kender hinandens familier. Mick var Samanthas første første knald.

Angela: Angela er lidt høj, små bryster og er hård inden i. Angela var meget mystisk i starten, men det endte med at Angela og Samantha blev gode venner. Angela har heller ikke de perfekte forældre og minder lidt om Samantha. Angela misunder nok lidt Samantha fordi hun ser bedre ud, og har større bryster, hvilket tiltrækker flere mænd. Angela har også lagt an på sin mors nye kæreste, og Angela og hendes mor har ikke et særlig godt forhold til hinanden.

Shakila: Shakila er en af inderpigerne som synes at Samantha klædte sig som en luder, i starten. Men det blev Shakila og de andre inderpiger glade for da Samantha satte en stopper for den ulækre vikar, Voeckler, som kiggede og gerne ville have sex med mange af pigerne på skolen.

Panos: Panos er en af Samanthas mest loyale venner. Han er der altid når hun har brug for ham. Det kan være at Panos er lidt små lun på Samantha.

Christian: Christian er fra Danmark, men rejste til Tanzania med sine forældre. Han er hvid og har haft en smule sex med Samantha. Han kan godt lide hende, men Samantha droppede ham, fordi hun "hellere ville have en mand". Christian går ikke på den internationale kost skole. Men Samantha og ham, har et forhold ingen andre har.
Tazim: Tazim er en af Samanthas bedste venner. Tazim er der altid for at trøste Samantha, og bakke hende altid op.

Baltazar: Baltazar er høj og kulsort, han er søn af Angolas handelsattaché. Han er en god og stærk løber.

Stefano: Stefano er ikke særlig høj, han er tæt bygget. Stefano er en kort liderlig dreng. Stefano har været sammen med Samantha, men han prøvede at voldtage Samantha. Han prøver også at komme i bukserne på en masse andre piger, og fordi de siger nej, truer han med at dræbe sig selv.

Gretchen: Gretchen er Samanthas værelses kammerat. Hun er en meget genert og spinkel type. På et tidspunkt for Gretchens far kræft og Gretchen er nød til at forlade skolen. Hun rejser dernest til Øst-Tyskland.

Ebenezer: Ebenezer er skolens vagt. Samantha giver ham smøger og står og sludre med ham. Hun ved hun altid kan stole på Ebenezer. Hun siger at man skal holde sig gode venner med vagten, så man bare kan gå ud fra skolen uden han rapporterer det.

Victor: Victor er en af Samanthas fars venner. En dag går Samantha, Angela og Victor ud for at svømme i Tanzanite hottelets bassin. Victor er meget muskuløs og er en rigtig defination på en mand. Angela prøver hele tiden at score Victor, men Victor var vist lidt mere interesseret i Samantha. De svømmer om kap og dykker, og på et tidspunkt tager Victor fat i Samanthas lår. Han siger hun har mange muskler og der bliver hun så lidt forelsket i ham.


  1. Beskriv miljøet i værket. Husk både det miljø (de steder) som bliver beskrevet direkte i værket (f.eks. i et hus, i en skov mv.) samt det miljø som personerne ’tilhører’ (f.eks. middelklasse-, underklasse- eller overklassemiljø). Husk dokumentation i teksten!


Miljøet er uselt, det handler bare om at overleve, og selvegoisme. Hvis du ikke vil såre andre, kan du heller ikke overleve. Enten er man født rig, som Samantha, eller så man født fattig og man må kæmpe for overlevelsen. Det er ikke fordi det er krig, men mange er stofmisbrugere og stortset alle overtræder loven. De hvide tilhører overklasse miljøet, og de sorte er i underklasse miljøet. Nogen hvide og sorte er dog også i middelklasse miljøet men det er få.

  1. Hvilke temaer (problemstillinger) kan du finde i historien. Husk du skal dokumentere (vise i teksten), hvor du kan se, at historien indeholder de temaer, du peger på. Hvad synes du, man kan lære eller få indsigt i ved at læse bogen? Hvorfor hedder bogen Eksil?


“Eksil” betyder landsforvist, at man er en flygtning kan man også kalde det i denne sammenhæng. Samantha og flere personer i bogen, ryger ud i det samme sted som faderen og Victor, et sted hvor de ikke kan bunde. De temaer der er ér, drama, ung kærlighed, pubertet, og grænsen mellem barn og voksen.
  1. Hvad synes du om historien? Husk at dokumentere i teksten når/hvis du finder historien kedelig, spændende, fremragende osv. Hvis du ikke har noget fornuftigt at sige i din vurdering så spring den over.



  1. Perspektivering. Sammenlign historien med noget andet du har læst? Hvad havde historierne tilfælles? Hvad havde de ikke tilfælles? Du bør også tænke på forfatteren, hvis du kender til denne. Hvis du kender til perioden, skal denne også inddrages.


Jeg kan ikke sammenligne romanen med noget som jeg har læst, for jeg har ikke læst denne type bog/genre før.


Referat af Eksil:
Romanen foregår over 4 år, som også er indelt i 4. kapitler. Vi følger en pige ved navn Samantha.  Samantha bor Tanzania og går der på en kostskole. Samantha er 15. år. Hun er ensom da hun kun ser sine forældre i ferierne. Samantha ved at der er noget galt imellem hendes mor og far. Faderen knalder sine medarbejdere. Moderen har et druk problem. Men familien prøver at skjule deres dårlige sider. Samanthas forældre ejer et hotel. Samanthas mor prøver at drive deres hotel, men det går ikke godt fordi moderen drikker meget. I midten af romanen for moderen nok af faderen og hans horing med deres ansatte, så moderen rejser tilbage til England (Hvor de oprindeligt kommer fra.). Faderen er hemmelig lejesoldat og har begået kriminalitet mange gange. Han tager på en “forretningsrejse” sammen med en der hedder Victor, en mand, som Samantha er forelsket i. Han er også lejesoldat og de har højstsandsyneligt haft et job de skulle klare sammen.


Hun har disse dårlige vaner. Hun ryger, drikker, og har samleje med drenge til højre og venstre. Samantha har svære problemer og for at glemme sine problemer, går hun ud i disse vaner. Familien er langsomt ved at gå fra hinanden, og den eneste Samantha tænker på er sin søster.  Samanthas søster er gået ud af skolen, nu skal Samantha klare sig selv i skolen. Samantha og hendes søster Alison, har et specielt bånd. De er de bedste veninder. Alison har selv prøvet at rejse til England for at læse til Hotel- og Restaurantchef. Alison rejste hjem kort efter fordi hun synes Englænderne er lidt stive i hvad de gør.


Hun er en udstødt pige blandt pigeflokken, men stortset alle drenge vil have hende. Hun har mange drenge venner og nogle få pige venner som støtter hende. Samantha er en ulykkesfugl, fordi hun altid kommer i problemer. Hun er sådan en pige som ryger op på kontoret hver måned. Hun bliver forelsket i en af sine fars venner, Victor, men han viser sig også at han bare er endnu en skørtejæger.  

Efter samanthas hoved er Tanzania opdelt i to grupper. De sorte og de hvide. De hvide er korrupte forretnings- og embedsfolk som tjener penge på de sorte i Tanzania. De hvide er rige, føler sig bedre end de sorte. De “hvide” mænd, har også noget med de sorte kvinder, selvom deres koner godt ved det. Det er fuldstændig som Samanthas far. De sorte kæmper for at overleve, de vil gøre alt for bare en smule luksus. Men de hjælper også hinanden meget. Samantha tager til sidst for mange stoffer og dør af en overdosis.








Af Niclas Molberg 9.U 2011-2012